Rakasta joka murua -kampanja x Linkosuo

Elintarviketeollisuusliitto haastoi jäsenyrityksensä mukaan Rakasta joka murua -kampanjaan, joka alkoi lokakuussa 2020, ja kestää vuoden 2021 loppuun. Kampanjan tavoitteena on vähentää ruokahävikkiä ja edistää biojätteen lajittelua kotona, työpaikalla ja lomalla.

Roskiin päätyvät elintarvikkeet ja lajittelematon biojäte ovat ruuan tuotantoon ja valmistukseen käytettyjen resurssien tuhlausta. Tiesitkö, että Suomessa syntyvästä biojätteestä peräti 60 prosenttia päätyy sekajätteen joukkoon? Jos ruokahävikki lajiteltaisiin biojätteeseen, voisi jätettä hyödyntää monin tavoin esimerkiksi energiantuotannossa.

Rakasta joka murua

Erilaisten toimenpiteiden kautta ruokahävikki otetaan uusiokäyttöön esimerkiksi biopolttoaineena. Minuutin mittaisen suihkun lämmitykseen tarvitaan yksi kilo biojätettä, ja yhdellä kilolla biojätettä huristelee henkilöautolla 1,4 kilometriä – yllättävän pitkälle!

Ruoka on parasta syötynä. Ei anneta sen mennä hukkaan – tai pidetään ainakin huoli, että annamme hävikille biojäteastian kautta uuden elämän biokaasuna ja multana. Nauti ruuasta, minimoi hävikki ja lajittele loput. Vain lajitellusta biojätteestä saa ravinteita, multaa ja energiaa.

Vähennä ruokahävikkiä

Hävikkiruoka taipuu moneen. Hyödynnä kaapin jämät varrasleivälle tai Väinämöisen nappeihin tehtäviin pitsoihin tai tummuneet banaanit ja viimeiset suklaamurut kauranappeihin. Katso reseptimme, inspiroidu ja vähennä ruokahävikkiä!

Katso reseptejä tästä: https://linkosuo.fi/reseptit/

Lue lisää lajittelusta ja biojätteestä tästä: https://www.biojate.info/

Kampanjan toteuttavat ympäristöministeriö, maa- ja metsätalousministeriö sekä Suomen Kiertovoima ry ja Suomen Kuntaliitto. Kampanjassa ovat mukana Elintarviketeollisuusliitto ry:n lisäksi Suomen ympäristökeskus, Kuluttajaliitto, Suomen biokierto ja biokaasu ry, Päivittäistavarakauppa ry sekä Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry. Rakasta joka murua -kampanjan suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö.