Linkosuon Ruissipsit täyttävät 15 vuotta!

15 vuotta sitten alkoi Ruissipsin maailmanvalloitus – ja nyt lähes jokainen suomalainen tuntee tuotteen. Linkosuon Ruissipsi on 15 vuoden aikana muodostanut oman tuoteryhmänsä ja tullut yrityksen merkittäväksi vientituotteeksi.

Alkuvuonna 2009 leipomon johtaja käveli kokoustilaan. Kädessään hänellä oli kuperia ruisherkkuja. Oli vihdoin keksitty tapa, millä rukiista tehtyjen, halkaistujen leipäkuplien rakenne saadaan pysymään kasassa. Johtaja ei ollut saada sanoja suustaan. 

Tilanne oli kuin heureka-hetki, entinen toimitusjohtaja Timo Jänne muistelee. Se oli lähtölaukaus menestystarinalle, joka tunnetaan nykyään Ruissipsinä. 

Vuoden lopussa Ruissipsit lanseerattiin maailman ensimmäisenä laatuaan ja sen jälkeen alkoi Linkosuon uusi vaihe. Vuodesta 1936 toiminut perheyritys oli perustanut liiketoimintaansa erityisesti ruistuotteille.



Vain muutamaa vuotta myöhemmin Ruissipsi oli koko kansan tuntema herkku niin arjessa kuin juhlissakin. Suomalaiset olivat löytäneet tuotteen ja kauppoihin oli syntynyt Ruissipsien ympärille oma tuoteryhmä, leivotut snacksit.

Ruissipsiä tehtiin alkuun reikäleivän keskiosasta.

“Innovaatio lähti alun perin hävikin säästämisestä ja nykyään tämä onkin yrityksemme päätuote”, tuotekehitys- ja markkinointijohtaja Suvi Urvikko-Mäkivaara kertoo.

Makuvaihtoehtoja on vuosien mittaan kehitelty kymmeniä erilaisia. Erikoisempina kokeiluina on nähty esimerkiksi sinapin, piparkakun ja lakritsin makuiset ruissipsit. Suomalaisten kestosuosikkeja ovat olleet aito ruis, sour cream ja valkosipuli. Keväällä 2025 Linkosuo julkistaa uuden Ruissipsi-maun. 

Henkilökunnan osallistuminen on ollut merkittävässä roolissa tuotteiden ideoinnissa ja toteutuksessa.

“Yksi peruslähtökohta siihen on ollut henkilöstön kiinnostus ja innostus uusiin asioihin”, Urvikko-Mäkivaara kertoo.

Leivotun snacksin innovaatio täyttää tänä vuonna 15 vuotta. Markkinatutkimusten mukaan jopa 90 prosenttia suomalaisista tuntee Linkosuon tuotteen. Ruissipsistä on tullut käsite, ja myös ulkomailla tunnettu tuote. Vienti muodostaa Linkosuon tuloista jopa 20 prosenttia.

“Olimme edelläkävijöitä siinä, että toimme markkinoille jo 15 vuotta sitten tällaisen terveellisen snackin, jota voi syödä sellaisenaan tai jatkojalostaa itse”, Timo Jänne sanoo.

Leivottujen snacks-tuotteiden lisäksi Linkosuo valmistaa myös tunnettua Varrasleipää, paahtoleipiä ja on tunnettu myös kahvila- ja lounasravintolatoiminnastaan Pirkanmaalla ja åääkaupunkiseudulla. Päivittäistavarakauppapuolella ykköstuote on kuitenkin selkeä.

“Vieläkin Ruissipsit ovat isoimmat tuotteemme, eikä hevillä periksi anneta”, Jänne toteaa.


Tutustu tuotteisiin